Cara Merawat Bengkak Gusi Dan Berdarah Pada Kanak-Kanak


Masalah gusi bengkak dan berdarah sangat sengsara. Kita yang dewasa ni terasa nak demam bila kena benda ni, apatah lagi anak kecil kan. Hari ni nak share pengalaman anak tunggal saya terkena bengkak gusi, berdarah dan bernanah.Sebelum tu, kena tahu apakah punca bengkak gusi ni.

Bengkak  gusi

Kebengkakan gusi juga dikenali sebagai hiperplasia gusi atau pembesaran gusi. Kebengkakan gusi ini boleh disebabkan oleh ubat-ubat berikut; phenytoin, nifedipine, cyclosporine dan verapamil. Kebengkakan ini mungkin perlu dibedah untuk membuang tisu yang berlebihan. Jika seseorang pesakit ada mengambil ubat-ubatan ini, adalah sangat penting bagi mereka menjaga kebersihan mulut bagi mengurangkan kejadian kebengkakan gusi ini.

Hasil gambar untuk bengkak gusi


Umar saya mengalami bengkak gusi, keluar nanah dan berdarah yang agak busuk baunya. Startlah dia tidak mahu makan dan minum. Menyusupun tak mahu. Sebagai ibu ni, risaunyalah kan. Tambahan lagi dia mempunyai ulcer di mulut. Kesian sangat anak mama.



Malam-malam asyik menangis. Saya dan suami memang berjaga jelah. Sebab tu, kalau boleh, kita cuba elakkan anak kita berusia bawah 2 tahun untuk tidak makan makanan manis terlebih dahulu. Kesian anak mama ye. Kalau di rumah sendiri kita still masih boleh kawal, kalau kat rumah pengasuh tak tahulah macam mana kan. hmm.

Dah bawa ke doktor. Siap saya tanya kepada doktor gigi lagi. Kata doktor, mungkin disebabkan giginya yang tak tumbuh habis. Bila gigi tu nak keluar, gusi tu akan pecah sedikitlah. Tu yang sakit. Satu lagi, kena pastikan kita selalu cuci gigi anak.

Mungkin perlu beri air kosong selepas dia menyusu. Mana tak, susu ibu ni rasanya manis. Baiklah, antara ikhtiar saya bagi masalah anak saya ini adalah dengan menggunakan supplemen shaklee.

1. Nutriferon


nutriferon


Campuran botani lazat diperbuat daripada biji labu, biji plantago, Japanese Honeysuckle dan bunga safflower. Ianya dicipta oleh seorang pakar sistem imunisasi dari Jepun. Ianya membantu untuk meningkatkan sistem imun badan anak kita,

2. Mealshake


Mealshake ni kaya dnegan 24 jenis mineral dan vitamin yang memenuhi nutrisi dan zat perlu anak kita bagi menyokong tumbesaran mereka. Tempoh sakit beginilah mereka hilang selera makan. Jadi, anda cuma perlu bancuh mealshake ini sebagai makanan tambahan anak kita semntara selera makannya akan kembali tidak lama lagi.

3. Omega guard


Omega guard ini adalah minyak ikan yang kaya dnegan asid lemak omega-3. Ianya turut bersifat sebagai anti inflamasi dan anti keradangan. Ianya membantu mengecutkan bengkak yang ada. Jika anak kita demam, ianya sangat bagus untuk boost imun mereka juga.


Untuk anak ni, apapun boleh. Biarlah berhabis banyak kan asalkan mereka sihat. Jangan nanti sebab terlalu kedekut, kita kehilangan anak kita pula. Nauzubillah. Moga-moga pelaburan kita itu bernilai pahala di sisi Allah dalam membesarkan khalifah bumi ini. InshaAllah.

Anak saya selepas ambik shaklee, alhamdulillah, selera makan makin bertambah walaupun tidaklah mengejut kembali seperti sediakala. Tapi badan dah tak panas semua. Dah kira bersyukur kan?


Jadi, kepada ibu dan ayah di luar sana yang ingin mendapatkan supplemen shaklee ini, jom! contact saya di 0198583575. Saya sedia membantu anda jika anda mendapatkan produk ini dari saya. InshaAllah.



Labels: , , , , , ,