10 Bahan Kimia Dalam Kosmetik Yang Perlu Anda Tahu




Hai semua. Semoga hari ni lebih baik dari semalam kan. Amin. Hari tu terbaca satu status kat facebook, adelah seorang adik ni post tentang muka dia teruk giler lepas guna satu jenama produk. Dia beli di pasar malam je. Nak ambik murah kan. Tapi, rupa-rupanya dalam bahan skincare tu banyak sangat bahan terlarang. Anda! Tahu tak pasal bahan kimia dalam produk kosmetik dan skincare anda? Jom baca apa yang saya share ni.

Parabens. Parabens digunakan sebagai pengawet secara meluas untuk menghalang pertumbuhan bakteria, acuan dan yis dalam produk kosmetik. Bunyi macam bagus, kan? Parabens mempunyai sifat yang mampu meniru estrogen yang dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser payudara. Sounds scary?! Bahan kimia ini diserap melalui kulit dan telah dikenal pasti dalam sampel biopsi melalui tumor payudara. Ianya boleh didapati dalam alat solek, pencuci badan, deodoran, syampu dan pembersih muka. Anda juga boleh menemukannya dalam produk makanan dan farmaseutikal.








Pewarna sintetik. Jika anda melihat label produk anda dan notis FD & C atau D & C, ia mewakili warna tiruan. F - mewakili makanan dan D & C yang mewakili dadah dan kosmetik. Huruf ini mendahului warna dan nombor (mis., D & C Merah 27 atau FD & C biru 1). Warna-warna sintetik ini berasal dari petroleum atau sumber tar arang batu. Warna sintetik disyaki sebagai karsinogen  manusia, perengsa kulit dan dikaitkan dengan ADHD pada kanak-kanak. Klasifikasi dan Pelabelan Eropah menganggapnya karsinogen manusia dan Kesatuan Eropah mengharamkannya! 


Pewangi. Kategori  ini agak menakutkan, kerana apa yang dimaksudkan dengan "wangian"? Istilah ini dicipta untuk melindungi "formula rahsia" syarikat. Tetapi sebagai pengguna, anda boleh memakai ramuan yang mengandungi banyak bahan kimia yang berbahaya kepada kesihatan anda. Mengikut Environmental Working Group (EWG)  (EWG) Pangkalan Deep Kulit, campuran wangi telah dikaitkan dengan alergi, dermatitis, kesusahan pernafasan dan potensi kesan pada sistem pembiakan. Ia boleh didapati dalam banyak produk seperti minyak wangi, cologne, perapi, syampu, mencuci badan dan pelembap.


Phthalates. Sekumpulan bahan kimia yang digunakan dalam beratus-ratus produk untuk meningkatkan kelenturan dan kelembutan plastik. Phthalates utama dalam kosmetik dan produk penjagaan diri adalah dibutyl phthalate iaitu dalam kuku menggilap, diethyl phthalate dalam minyak wangi dan losyen, dan dimetil phthalate dalam semburan rambut. Ianya terkenal kerana menjejaskan  endokrin dan dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser payudara, perkembangan payudara awal pada anak perempuan, dan kecacatan kelahiran pembiakan pada lelaki dan perempuan. Malangnya, ia tidak didedahkan pada setiap produk kerana ia ditambah kepada wangian (ingatlah "formula rahsia" yang tidak disenaraikan), kelemahan utama dalam undang-undang!! Ianya boleh didapati dalam deodoran, minyak wangi / cologne, semburan rambut dan pelembap. Wangi tapi pencetus kanser? Nak ke?


Triclosan. Tricolson digunakan secara meluas sebagai bahan kimia antimikrobial yang mempengaruhi ekstrogen dan mempengaruhi beberapa organ terutamanya tiroid dan hormon pembiakan, dan akan menyebabkan perengsaan kulit. Tricolson boleh didapati di pasta gigi, sabun antibakteria dan deodoran.

Natrium lauril sulfat (SLS) / Natrium laureth sulfate (SLES). Surfactant ini boleh didapati di lebih daripada 90 peratus produk penjagaan diri dan pembersihan (produk yang berbuih). SLS akan menjejaskan  kulit, paru-paru, dan kerengsaan mata. Kebimbangan yang paling utama tentang SLS adalah potensi untuk berinteraksi dan bergabung dengan bahan kimia lain untuk membentuk nitrosamines, karsinogen. Gabungan ini boleh membawa kepada pelbagai penyakit lain  seperti kerosakan buah pinggang dan pernafasan. Ianya boleh didapati di syampu, mencuci / pembersih badan, rawatan maskara dan jerawat.

Formaldehid. Pengawet formaldehid dan pengawet yang melepaskan formaldehid (FRP) digunakan dalam banyak produk kosmetik untuk membantu mencegah pertumbuhan bakteria. Bahan Kimia ini dianggap sebagai karsinogen manusia oleh Agensi Antarabangsa Penyelidikan Karsinogen (IARC) dan telah dikaitkan dengan kanser berkaitan pekerjaan: nasal dan nasofaring. Ia diketahui menyebabkan reaksi kulit alergi dan ia juga boleh memudaratkan sistem imun. Ia boleh didapati di kuku menggilap, mencuci badan, perapi, syampu, pembersih, bayang-bayang mata, rawatan kuku.


Toluene. Petrokimia yang diperolehi daripada petroleum atau sumber tar arang batu. Anda boleh melihatnya pada label yang disenaraikan sebagai benzena, toluol, phenylmethane, metilbenzene. Toluene adalah pelarut yang kuat yang boleh menghilangkan cat dan cat akan menjadi lebih nipis. Ia boleh menjejaskan sistem pernafasan anda, menyebabkan loya dan merengsakan kulit anda. Ibu mengandung perlu mengelakkan diri dari terdedah kepada wap toluena kerana ia boleh menyebabkan kerosakan perkembangan janin. Toluene juga dikaitkan dengan ketoksikan sistem imun. Ia boleh didapati di pengilap kuku, rawatan kuku dan warna rambut / produk pelunturan.


Propylene glycol. Propylene glycol adalah sejenis alkohol organik yang biasa digunakan sebagai agen penyaman kulit. Ia diklasifikasikan sebagai perengsaan kulit dan penetrator. Ia dikaitkan dengan penyebab dermatitis. Ia boleh didapati di pelembap, pelindung matahari, produk solek, perapi, syampu dan semburan rambut.

Bahan kimia pelindung matahari. Bahan kimia ini berfungsi sebagai agen pelindung matahari, untuk menyerap cahaya ultraviolet. Bahan kimia ini adalah pengganggu endokrin dan dipercayai mudah diserap ke dalam badan. Ianya juga boleh menyebabkan kerosakan sel dan kanser di dalam badan. Nama-nama umum adalah benzophenone, PABA, avobenzone, homosalate dan ethoxycinnmate. Ianya boleh didapati dalam produk pelindung matahari.

Jadi, kena check kosmetik anda sekarang juga!

Jangan asyik fikir benda murah dan cepat kesannya. Walhal ianya adalah pembunuh senyap kita! Biarlah melabur sedikit asalkan kita yakin produk skincare yang kita guna adalah semulajadi dan bebas bahan kimia. Ada ke skincare bebas bahan kimia, semulajadi?

Yes!

Ada.





100% berasaskan tumbuhan.
Bebas 1500 bahan kimia.
100% ujian klinikal dilakukan dan telah terbukti semuanya memiliki kulit kelihatan muda.

Nak tahu tentang youth shaklee?


Contact saya sekarang juga! Hanya perlu klik butang pink di bahagian kanan anda sekarang juga!

No comments:

Powered by Blogger.