Bipolar Disorder : Gejala dan Simptom serta Kaedah Rawatan

/
1 Comments

Bipolar Disorder - Penyakit Bipolar Disorder atau dikenali sebagai 'manic depression', adalah suatu keadaan yang melibatkan kesihatan mental sehingga menyebabkan seseorang itu boleh mengalami pertukaran mood secara ekstrim. Contohnya, dari keadaan murung, dia boleh bertukar tiba-tiba menjadi seorang yang sangat gembira yang keterlaluan. Ianya seolah-olah kita melihat orang yang sama namun memiliki dua perwatakan yang berbeza.


Terdapat 2 kategori  fasa  dalam gangguan bipolar ini,

1. Fasa Naik : Mania/hypomania
Pada peringkat ini, orang yang mengalaminya akan terlihat sangat gembira, bersemangat, bertenaga, bertutur dengan cepat sehingga kita sukar untuk meramal sikap mereka. Bahkan ada yang sampai ke tahap mampu bekerja tanpa henti sehingga mengganggu pola tidur.



2. Fasa Menurun : Depression
Pada peringkat ini pula, orang yang mengalami bipolar disorder ini akan kelihatan murung, sedih dan sehingga ke tahap menangis tanpa sebab. Mereka kelihatan tidak berminat untuk melakukan aktiviti seharian. Lebih suka mendiamkan diri dan tenggelam dengan dunia dia sendiri.

Gangguan bipolar-alodokter



Gejala Fasa Mania

Pada fasa ini, selalunya mereka yang mengalaminya akan kelihatan sangat gembira dan bertenaga. Mereka tidak merasa lelah walaupun tidak cukup tidur atau tidak cukup makan. Kadang kala mereka jenis cepat merajuk dan terasa hati apabila pendapat mereka tidak diterima oleh orang lain. 

Pendapat mereka kadangkala mendatangkan kerugian, membahayakan diri sendiri dan orang lain. Kadang kala mereka boleh berhalusinasi sendiri dengan bercakap seorang diri sendiri. Mengaku melihat benda lain yang orang lain tidak dapat melihatnya.

Gejala Fasa Depresion

Pada fasa ini pula, mereka akan merasai  kesedihan yang melampau. Hilang selera makan, tidak mahu bergaul dengan orang lain. Mereka hilang keyakinan diri, pesimis, tidak percaya diri. Merasakan diri tidak berguna dan selalu menyusahkan orang lain.  Kadang kalanya, dia akan marah tanpa sebab yang rasional. Jika dibiarkan ianya mampu sampai ke tahap penderitanya mencuba untuk membunuh diri.!


Sehingga ke saat ini, belum ada kajian yang mampu membuktikan punca utama penyakit ini. Beberapa pendapat mengatakan ianya berpunca daripada ketidakseimbangan neurotransmitter di bahagian otak atau kekurangan zat yang membantu mengawal fungsi otak. Ianya juga dikatakan berpunca dari masalah genetik(keturunan).

Selain itu, terdapat juga beberapa faktor yang dikatakan menjadi penggalak berlakunya penyakit ini iaitu, tekanan yang melampau, trauma, ketagihan dadah atau pengambilan ubat-ubatan yang terlarang dan juga  memiliki sejarah keluarga yang menghidapi gejala yang sama.



Masih belum ada rawatan yang khusus untuk penyakit ini. Cuma kita perlu sentiasa berjaga-jaga dan bertemu dengan doktor yang bertauliah bagi mengenal pastinya sekiranya gejala di atas terjadi dengan kita. Pemeriksaan fizikal akan dilakukan bagi mengenal pasti masalah ini. Namun begitu, ianya sebenarnya sangat sukar untuk dikesan kerana mereka hidup di kalangan orang ramai secara normal.

Antara ikhtiar lain yang boleh kita lakukan adalah dengan pengambilan supplemen yang betul. Ianya tidak mampu merawat, namun mampu mengurangkan gejala yang ada.

1. Vivix
Image result for vivix

Terdapat kajian yang mengatakan, resveratrol bertindak sebagai Brain derived neurothropic factor , contohnya yang melibatkan metabolik sindrom seperti mengubah depression, skizophrenia, bipolar disorder dan autisme.(boleh baca articles penuh di sini)

Resveratrol sangat membantu dalam perlindungan sel daripada rosak. Vivix shaklee antara produk yang kaya dengan resveratro. Ianya diuji di makmal ke atas manusia dan bukannya tikus. Dilengkapi dengan polifenol agar keberkesannya 10 kali ganda dari resveratrol.

2. B Complex

Image result for b complex shaklee

Peranan penting B Complex dalam penyakit ini ialah ianya mampu membantu mengawal stress. Ianya bagi mengelakkan pesakit berhadapan dengan tekanan yang melampau. Disamping itu, ianya bagus dalam menambah selera makan yang ada dan memberikan tenaga yang berpanjangan sepanjang hari.

3. Omega Guard


Image result for omega guard

Terdapat banyak kajian yang telah membuktikan akan kepentingan omega 3 dalam membantu pesakit yang mengalami bipolar disorders. Hasil kajian menunjukkan penggunaan omega 3 mampu memberikan kesan yang positive kepada pesakit ini. Sila klik link di bawah bagi meneruskan pembacaan yang lebih lanjut tentang kajian yang telah dilakukan:


Sebenarnya, banyak lagi kajian sainstifik yang telah dibuat bagi membuktikan minyak ikan omega 3 mampu mengurangkan depression di kalangan pesakit bipolar ini.

Sekiranya anda mengalami gejala di atas, atau orang terdekat di sekitar anda yang mengalami gejala seperti bipolar disorder, silalah bertindak sekarang bagi mengelakkan ianya semakin parah. Anda mungkin tidak tahu, keberangkalian untuk pesakit ini mencederakan diri sendiri dan orang lain sehingga menyebabkan kematian adalah tinggi.!

Sekiranya anda memiliki sebarang pertanyaan tentang penyakit ini atau anda ingin mendapatkan suplemen di atas, bolehlah menghubungi saya di 0198583575.


Saya akan sedia membantu anda dan memberikan konsultasi yang terbaik.

Ingat.
Bertindak sebelum parah.!


Zarina Ismawi
Pengedar Shaklee Malaysia

Image may contain: 1 person, eyeglasses





You may also like

1 comment:

Powered by Blogger.